JULEFLØDEBOLLER



Hej venner!

Det er virkelig sjovt at lave flødeboller. Så er det sagt. Og i anledning af December skulle jeg selvfølgelig prøve mig frem med en juleudgave. Jeg må indrømme, at jeg var en smule tvivlende omkring kanelskummet - set udover disse kanelfarlige tider, tænkte jeg, at det måske kunne blive en smule vammelt. Men bestemt ikke! Jeg toppede det med en lille klat revet appelsinskal, der udover at give endnu mere julesmag, gav en smule friskhed. Jeg serverede dem til min glade familie og tog et par stykker med til min søde kontaktgruppe på efterskolen, hvor de heldigvis også blev godt modtaget!
Flødeboller kan måske godt virke til en svær ting at give sig i kast med, men hvis man giver sig god tid og accepterer, at ikke alt bliver perfekt, er det slet ikke så svært. Prøv!




Som det kan ses på ovenstående billede lavede jeg to varianter: Både julelykkeligheder og normale vaniljeflødeboller.

Sukkermasse:
Base
Glykosesirup 75 g
1/2 dl vand
150 g sukker
4 æggehvider
Jul
2 spsk kanel
til pynt: revet appelsinskal + ekstra kanel
vanilje
1/2 vaniljestang

Pisk æggehviderne stive. Opvarm glykosesirup, vand og sukker til 117 grader. Pisk hurtigt mens sukkermassen hældes i æggehviderne i en meget tynd stråle.
Hvis du vil lave forskellige smage er det nu, du skal dele massen op. Tilsæt henholdsvis juleingredienserne eller vaniljen.

Bunde:
Rul marcipan ud i en tykkelse på cirka en halv centimeter. Find en passende størrelse udstikker og stik bundene ud. Bag dem ved 175 grader til de får en jævn gylden farve.

Chokoladeovertræk:
500 g chokolade

Varm cirka halvdelen af chokoladen op til præcis 48 grader. Tag det hurtigt af varmen og brug cirka 2/3 dele af det til at smelte den tilbageværende chokolade. Brug mere af det smeltede, hvis ikke det er nok til at smelte det ikke-smeltede.

Samling:
Sprøjt sukkermassen på bundene med en sprøjtepose - klip hjørnet af en plastikpose. Lad dem køle godt af. Dyp dem ned i den smeltede chokolade.

God fornøjelse!

Flinke hilsner

Marie 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar